3 November.

4 november 2016 - Hanoi, Vietnam

Deze feestdag laten wij niet voorbij gaan, Silvester proficiat, wij nemen er wel eentje op.

Er is met de gids May een afspraak gemaakt om in de ochtend te beslissen welke tour wij gaan maken dit i.v.m. de weersomstandigheden, het wordt uiteindelijk toch de lange dagtour.

Wij gaan op weg naar Cai Be, dit ligt aan de Chineese grens, vandaar door de bergen naar het westen bij de Thaise grens, naar het dorp Kingklongchoung.

De mist wordt al maar heftiger soms is het zicht nog maar 20 m, zelfs onze gids begint een verhoogde hartslag te krijgen.

Ook de wegen hier in de bergen zijn allesbehalve een A2, de polderweg bij ons in Molenbeersel is nog veel beter.

Ook onstaat een gesprek tussen de chauffeur en de gids ik denk dat ik het kan volgen, hij staat bijna zonder diesel.

Boven aangekomen gaan wij wandelend verder over de plaatselijke markt, soms moet je de neus echt dichthouden en wij zien de chauffeur 'tanken' met 4 halve liter flesjes die nog in voorraad waren.

Wij bezoeken een kleuterschool, de kinderen worden juist 'gepoetst' voor zij hun middagslaapje gaan doen, wat opvalt het ziet er hier bijzonder schoon uit, niet te vergelijken met b.v. de markt.

Na nog wat gewandeld te hebben gaan wij weer terug, het lijkt of het weer wat helderder wordt.

In Cai Be gaan wij lunchen en het plan was dat wij daarna zouden doorrijden naar Sapa om daar om 15.45 uur op de bus naar Hanoi te stappen.

Er wordt over en weer getelefoneerd en het wordt steeds onduidelijker, ik besluit de vraag zo plastisch mogelijk op papier te omschrijven om duidelijkheid te krijgen, maar wat blijkt nu, de gids kan niet lezen en schrijven....

Nu blijkt dat wij niet verder gaan, mogelijk wil de chauffeur niet, en wij gaan wachten bij de snelweg onder de brug, uiteindelijk om even na 17.00 uur komt daar de touringcar.

Afscheid genomen, wij staan nagenoeg midden op het kruispunt, de koffers ingeladen en op weg naar Hanoi, heerlijke ligstoelen dus dat gaan wij goed uithouden, deze rit van bijna 600 km.

Even na 21.30 uur zijn wij weer in het centrum van Hanoi, nog even op onze nieuwe gids wachten die ons naar ons Hotel zal brengen.

Daar aangekomen krijgen wij de luxe suite, helaas maar voor deze ene nacht, maar Netty gaat gelijk gebruik maken van het nostalgische bad.

Morgen is het redelijk vroeg weer present zijn want om 7.45 uur worden wij opgehaald voor de trip naar Halong Bay, een waar wij al heel lang naar uitkijken.