5 November.

5 november 2016 - Halong Bay, Vietnam

Een prachtige ochtend, als het zonnetje in de baai met de vele schepen, opgaat.

Wij zijn vandaag dus de enige gasten voor de invulling van het programma en de cruisemanager zal ons persoonlijk begeiden.

Na het ontbijt gaan wij in de tender om naar een kade, bij een stand, gebracht te worden waar de wat grotere schepen kunnen aanleggen.

Wij gaan aan boord van een schip speciaal voor dagtours dus geen kajuiten en wij zijn dus echt de enigen en dat met 12 bemanningsleden en plaats voor 70 gasten, dat geeft toch wel een heel speciaal gevoel.

Eerst gaan wij een tour maken naar het zuidelijke gedeelte van de baai, erg indrukwekkend en wij krijgen een uitgebreide toelichting hoe de structuur hier werkt.

Dan naar een vissersdorp, een drijvend dorp, waar wij van boord gaan en niet echt eenvoudig maar ik krijg alle hulp, en dan gaan wij in een bamboo bootje en achterin een vrouw die ons met peddels voortbeweegt.

Zo krijgen wij een goed beeld hoe hier wordt geleefd.

Als wij weer naar ons schip toegaan is het weer een hele opgaaf om het hoogteverschil van ongeveer 2 meter te overbruggen maar ook dit keer lukt het, maar wel met een kloppend hart.

Even een drankje voor dat de lunch wordt opgediend, weer heel bijzonder en vooral lekker.

Dan wordt er verwacht dat wij even rust nemen voor dat wij verder gaan en met zo'n zonnetje is dat geen straf op een ligbed even in te dutten.

Het volgende programmaonderdeel is een bezoek aan een parelkwekerij.

Ook is hier het van de boot afgaan een hele opgave maar met alle hulp lukt het en wij krijgen een uitgebreide rondleiding over hoe de parel in de oester een gewild product wordt.

En natuurlijk is er ook een winkel bij en Netty krijgt een mooie parelketting.

In alle rust gaat de boot terug en bij het overstappen in de tender glijt onze cruisemanager uit over de gladde stenen en nu kan ik hem nog net tegenhouden voor dat hij in zee zou verdwijnen, slechts een gekwetste kaak is het resultaat van de val.

Terug op het Golden Cruise schip genieten wij op ons balkon nog even na alvorens de zon langzaam ondergaat.

Na het diner gaan we nog even boven op het zondek uitbuiken.