18 November.

19 november 2016 - Mekong Delta, Vietnam

Eerst eens een paar mensen bedanken die ons zo herkenbaar volgen en mogelijk zelf ook een beetje het vakantiegevoel krijgen, Gerrit en Yvonne en Ineke en Wim en vooral onze kleine, grote kleindochter Sanne, heel fijn van jullie.

Vandaag verlaten wij als vroeg de grote stad Saigon, Ho Chi Minh City, om kwart voor 8 staat er al iemand klaar met het welbekende bordje met onze namen daarop om ons de auto te wijzen die ons ergens, dat weten wij nog niet, naar toe gaat brengen.

Volgens plan zou het met een touringcar zijn met andere gasten, maar al snel blijkt, ons Vietnamees is nog steeds onvoldoende om met de chauffeur een gesprek te voeren, dat hij ons naar de Mekong Delta, Cai Be gaat brengen.

De rit zal meer dan 2 uur gaan duren wel een groot deel over de Expressweg naar het zuiden, dus gaat het redelijk vlot.

Wij komen in Cai Be aan op het moment dat het hier veel geregend heeft alles staat vol met plassen en dus oppassen met lopen, wij gaan op een boot, niet erg gemakkelijk in te komen maar met de prima hulp lukt het.

Dan met een vrouwelijke Vietnameese bootsvrouw op weg op de Mekongrivier naar de Lodge.

Ook bij het uitstappen voldoende hulp om velig aan land te komen van Mekong Lodge, het is gelegen op een schiereiland en alleen per boot of per fiets te bereiken.

Communiceren in het Engels gaat hier moeizaam maar wij komen er uit en krijgen een mooie Lodge midden in de prachtige natuur en ons privebadje is juist aan het vollopen, het kan niet mooier.

Een drankje staat er voor ons klaar en om 12 uur worden wij bij de lunch verwacht en zal de gids ook aanwezig zijn.

De gids Yuan stelt zich voor en hij spreekt goed Engels en laat wetens dat wij om half 3 naar een steenfabriek gaan waar slecht familieleden op ambachtelijke wijze stenen maken.

De lunch is in perfectie en zeer uitgebreid, hier is een bijzondere kok bezig die weet hoe hij buitenlanders op Vietnameese cusine moet tracteren.

Het tochtje per boot naar de steenfabriek duurt slechts een paar minuten, het van de boot afkomen duurt waarschijnlijk langer want er is geen kade dus wordt er geimproviseerd.

Een duidelijke uitleg van de klei die komt van de rijstvelden tot het bakken van de stenen wat 7 dagen en nachten duurt, interessant is dat de brandstof het kaf van de rijst is dat wordt gesstookt, dus een goede vorm van recycling.

Iets meer dan een uur later zijn wij terug en kunnen wij opfrissen bij en in het zwembad, een apart gevoel het zwembad ligt vlak langs de Mekongrivier, een van de vervuilste rivieren ter wereld en wij kunnen het drukke scheepverkeer voorbij zien komen als wij in het zwembad liggen.

Om half 7 nemen wij deel aan de 'cooking class', wij gaan 3 gerechten deels zelf makem om later  opgedient te krijgen.

Een hele leuke ervaring met onze gids als vertaler.

Een heerlijk diner gehad, verfijnd met mooie en lekkere details.

Ook Netty begint wat te snotteren dus nu zijn wij beiden gamel, eens zien wat de nacht voor verbetering gaat opleveren.

Nog even, in de kamer is ons bed niet alleen opgemaakt maar is er ook een klamboe omheen gespannen, voortreffelijk, welterusten.