19 November.

19 november 2016 - Mekong Delta, Vietnam

Dat het hier warm en vochtig is had ik nog niet verteld maar het gaat wel zijn tol eisen Netty voelt zich ellendig, grieperig en misselijk en ik ben er ook nog niet geheel van af.

Maar na een klein stukje van het ontbijt gaat zij toch mee voor de ochtend excursie.

Met de boot naar de 'floating market' niet zoals Bangkok maar met grote schepen waar grotere hoeveelheden worden verkocht.

Aan de boot of wat aan de mast hangt kun je zien wat er verkocht wordt.

Dan doen wij ook nog even de gewone markt aan, het grote verschil met de andere markten die wij al gezien en bezocht hebben is hier hangen de afdekzeilen op 170 cm dus constant bukken niet echt leuk, maar wat wel opvalt is dat het hier zo schoon is en dat hebben wij veel slechter gezien.

De volgende stop is bij een rijstveredelingsbedrijf, veel gezegt voor van alles wat gemaakt kan worden van rijst, rijstwijn, popkorn, caramelsnoepjes wij krijgen het allemaal te zien en te proeven.

Dan nog even bij een andere producent langs, het bijenbedrijf met natuurlijk honing en van alles waar je beter van wordt, verzin het maar.

Dan weer op de boot en gaan wij op een eiland vruchten eten.

Een eiland van 25 vierkante km met ongeveer 2000 inwoners, men leeft zeer dicht op elkaar de 'wegen', beter gezegt, fietspaden zijn niet breder dan 60 cm, wij zijn blij dat wij ons laten vervoeren per boot en niet op de fiets hoeven.

Er wordt ons een 6 tal vruchten geserveerd waarvan wij er 1 kennen, de watermeloen maar verder wordt het prima verklaard.

En ook wordt er voor ons nog muziek gemaakt, een welkomsgroet en een opvoering.

Ik hoef niet op de lage plastic stoeltjes plaats te nemen nee er wordt een 'koningsstoel' bij het altaar weggehaald weer een hele eer.

Na al dit moois en lekkers weer terug naar de lodge, even bijkomen en om 12 uur staat de lunch weer geserveerd en dan om half 3 de laatste excursie.

Netty haar conditie is er niet beter op geworden en wij besluiten te bedanken voor de middagexcursie en rustig in de Lodge te blijven.

Vanavond ben ik nog uitgenodigd voor een curcus 'handdcarving' van groente die bij de maaltijd geserveerd worden, ik ga dat zeker doen, mogelijk dat Netty nog komt kijken.

Daar komt behoorlijk veel techniek voor kijken maar ik ben er wel wat beter in geworden, Netty laat zich even zien maar gaat terug naar de kamer.

Terwijl het diner begint vraagt de gids zich af waar Netty is, ik laat weten dat zij zich niet goed voelt en of zij mogelijk wat droge toast hebben die ik dan straks kan meenemen, maar nee hij heeft een veel betere oplossing voor mensen die last van de warmte hebben, wat niet geheel zo is, en hij zal zelf zorg dragen dat het naar onze Lodge wordt gebracht.

Ik heb weer uitstekend gegeten, 5****+, het is ongelofelijk hoe zij dat klaar spelen.

Terug op de kamer was de oplossing van de gids voor Netty niet het beste idee, maar de thee die ik heb meegenomen zal wel er in gaan.

Ik maak dit verslag buiten en de warmte slaat als een grote deken om je heen ik voel, gedurende het maken van dit verslag, het water langs alle gleufjes, en het zijn er veel, naar beneden lopen.

1. G.J. van Rijn:
    20 november 2016
    Hebben jullie geen last van ongedierte zo als vliegen enz en heb Gerrit geen pijn in zijn rug van die markt zijlen wij horen het nog wel van jullie.
    Geniet nog maar Yvonne en Gerrit
  2. SILVESTER Van Pommeren:
    20 november 2016
    Mooie verhalen, een tipje, bezoek het oorlogsmuseum als je in Ho-Chi-Minh city bent.
    Even uit de warmte maar is zeer imposant. Het is vlakbij de paleis van de hereniging op de Vo Van Tan Street. In Vietnam heet het Bao Tang Tich Cien Tranh
    Nog vele plezier en hopelijk beide weer snel fit
  3. Ineke Postuma Kinders:
    Mooie belevenis weer. En beterschap voor Netty