9 November.

9 november 2016 - Ninh Binh, Vietnam

De weersvoorspellingen zijn niet echt veel beter, zo erg zelfs dat de Nrderlandse groep die vandaag zou afreizen naar Halong Bay hun reis geanuleerd ziet, te slecht weer op het water.

Wij gaan eerst op weg naar een complex van oude koningen die in de 10e eeuw hebben geleefd maar door de Chinese overheersing vaak van de troon zijn gestoten, een mooi complex.

Vandaar naar Knan Cuoc, het blijft moeilijk laat staan het uitspreken want als wij dat doen heb je een heel andere plaats te pakken, daar gaan wij in een smal bootje met een roeister achter ons die haar voeten gebruikt om vooruit te komen.

De tocht is normaal door de rijstvelden maar omdat er nu geen rijst staat is er weinig te zien, wij gaan onder grotten door en de dame houdt het meer dan 1,5 uur vol, mijn achterste is aan nieuwe bekleding toe.

Wij slaan de lunch vandaag over en terwijl de gids en chauffeur gaan lunchen gaan wij de benen even strekken.

Terug gekomen gaat de rit verder naar de 3 grottenpagode.

Son vertelt heel inspirerend over het Boedhisme en de wijze van leven binnen de Yin en Yang levensphilosofie.

Wij zouden door de 3 uitdagingen aan te gaan om de 3 grotten op 3 verschillende hoogtes te bezoeken vast een goede stap voorwaards maken en ook al worden wij door de plaatselijke gidsen gestimuleerd, zij willen mij zelfs wel ondersteunen om de 700 treden naar boven te lopen, wij zien er van af.

Dan is deze dag weer rond wat de excursies betreft, wij zwemmen nog wat voor mijn beenoefeningen en gaan terug naar het chalet.

Vanavond hebben wij de gids, Son, en Han, de chauffeur uitgenodigd om met ons te gaan eten, het kost ons heel wat overredingskracht maar alleen Son gaat mee.

Een aangename avond gehad en ook nog lekker gegeten op zijn advies.

Morgen de laatste dag in dit gebied en later in de middag terug naar Hanoi voor de vlucht naar Hue, naar het zuiden waar het hopenlijk beter weer is.

1. Ineke Postuma Kinders:
    9 november 2016
    Het resort heb ik via mijn e-mail bekeken en is prachtig zo ook de omgeving. Je verslag weer mooi verwoord Jammer van het slechte weer Was dit bekend voor dit jaargetij aldaar of is het enorm veel pech hebben.
  2. Ineke Postuma Kinders:
    9 november 2016
    Vandaag een kijkje genomen op you-tube naar de cuc phuong Er stonden verschillende films van op Heel interessant om te zien de een met prachtige vogelgeluiden een ander weer met zang. Mooie opname maar wel zeer moeilijk begaanbare paden voor als het lopen wat minder gaat
  3. G.J. van Rijn:
    Mooi hoor wat ik lees.